Met Changing Views – 20 Years of Art Collection Deutsche Börse presenteert Foam een brede selectie fotowerken uit één van de belangrijkste bedrijfscollecties fotografie ter wereld.
De Art Collection Deutsche Börse omvat meer dan 1.800 werken van ruim 120 fotografen, waaronder iconen als Diane Arbus, Walker Evans, Bernd & Hilla Becher, Rineke Dijkstra, Dana Lixenberg, mid-career fotografen als Tobias Zielony en Mike Brodie en minder bekende fotografen zoals Gerd Danigel of Gabriele en Helmut Nothhelfer.
De tentoonstelling bestaat uit vier elkaar opeenvolgende presentaties met werken van verschillende fotografen die elk ingaan op sleutelthema’s van de collectie. Dit concept doet recht aan de breedte, variëteit en kwaliteit van de Art Collection Deutsche Börse. De vier hoofdstukken zijn:
Hoofdstuk 1: Germany (3 – 19 mei)
De tentoonstelling opent met het hoofdstuk Germany. In de collectie is veel aandacht voor het werk van Duitse fotografen en voor de verbeelding van Duitsland. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het beroemde kunstenaarsechtpaar Bernd en Hilla Becher grondleggers van de zogenoemde Dusseldörfer Becher Schule met hun industriële fotografie van watertorens, mijnschachten en fabrieken en hun beroemde studenten zoals Thomas Ruff en Candida Höfer. In dit hoofdstuk ook hidden gems zoals Gerd Danigel, Gabriele en Helmut Nothhelfer en Helga Paris.
Hoofdstuk 2: Icons (21 mei – 9 juni)
Het tweede hoofdstuk Icons laat dit middels het werk van de grote namen uit de fotografiegeschiedenis zien. De foto’s van o.a. Diana Arbus, Rineke Dijkstra, Mitch Epstein, Dana Lixenberg Nicholas Nixon en Martin Parr functioneren als een spiegel waarin we onszelf kunnen herkennen.
Hoofdstuk 3: Traces of Disorder (11 – 23 juni)
Sporen van politieke conflicten, verstoorde en veranderende maatschappelijke orden staan centraal in het derde hoofdstuk Traces of Disorder. In dit hoofdstuk wordt werk getoond van zowel klassieke fotojournalisten zoals Philip Jones Griffiths en Anja Niedringhaus, als kritische documentaire fotografen zoals Simon Norfolk en Julian Röder.
Hoofdstuk 4: Youth Culture (25 juni – 7 juli)
In het laatste hoofdstuk Youth Culture wordt een selectie werken getoond van fotografen die dicht op de huid zitten van de jeugd. Of de foto’s nu in Wales, Marseille of Los Angeles zijn genomen het onderwerp blijft hetzelfde: het op straat, op parkeerplaatsen en bij bezinepompen rondhangen als ware het podia voor het presenteren van zichzelf.
Foam, Amsterdam. 3/5/2019 t/m 7/7/2019.

Pin It on Pinterest