[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Het klimaat op aarde is voortdurend aan verandering onderhevig. Al honderduizenden jaren wisselden koudere en warmere perioden elkaar met enige regelmaat af. Maar sinds enige tientallen jaren verandert het klimaat buitensporig onder invloed van temperatuurstijging als gevolg van een sterke toename van broeikasgassen in de atmosfeer. De gevolgen worden overal zichtbaar: extreme weersomstandigheden, stijgende zeespiegel en smeltende gletchers.
Klimaatonderzoek wijst uit dat de oorzaak voor een groot deel bij de mens ligt door een combinatie van bevolkingsgroei, gebruik van fossiele brandstoffen en overconsumptie. Of is dit ook maar een mening en zie jij het helemaal anders: mens en de natuur hebben toch nooit op een lijn gestaan?
In deze opdracht geef je jouw visie op het fenomeen klimaatverandering. Het is een heel breed thema. Ga na welke aspecten jij naar voren wilt halen en vooral waarom. Ook kan het helpen te bedenken wat een mogelijk onderschrift zou kunnen zijn voor je te maken foto, bijvoorbeeld: (pro) “Zo kan het niet langer!”, “Tijd voor actie!”, “Waarom?”, of (contra) “Hoezo klimaatverandering?”, “Wij hebben allemaal recht op economische vooruitgang!”. Wellicht maakt het je makkelijker om je fotografische onderwerp te kiezen.
Je bent vrij om de foto na te bewerken om je standpunt te accentueren of je boodschap te benadrukken.
Tips en inspiratie:
- Voorbeelden van fotografen die zich bezighouden met het klimaat zijn Jasper Doest, Kadir van Lohuizen, Robert van Waarden en Ann Johansson.
- Hoe met foto’s de problematiek rond klimaatverandering te communiceren: Can photography change the way we see climate change? en Seven principles for visual climate change communication en Communicating Climate Change: The Power of Visual Storytelling (video minuut 0:04 tot 0:22)
- Fotobewerking
- Expositie Kadir van Lohuizen in Scheepvaartmuseum t/m 10 mei 2020 over het rijzende zeewater (zie ook video).
Als winnaar kwam uit de bus Hans Kragten, als tweede Alexander Vlasblom en derde werd Wijnanda Pijper.
[/et_pb_text][et_pb_gallery gallery_ids=”4918,4919,4917″ posts_number=”3″ show_title_and_caption=”off” _builder_version=”4.1″][/et_pb_gallery][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]