Foto: Judith Coolegem

Laat je beste gemaakte minimalistische landschapsfoto’s zien op een online clubavond deze winter.

Vanuit de architectuur kennen we het minimalisme als een stroming die de waarde van de lege ruimte lijkt te kennen en zich lijkt bezig te houden met de verwijdering van alles dat niet in het eisenpakket van de opdrachtgever staat.

Iets vergelijkbaars geldt voor de fotografie. Je ziet dit het beste terug in de minimalistische landschapsfotografie. Stel je een landschap voor als een canvas, dan zie je als je gewoon kijkt een vol geschilderd doek. Maar kijk je met een minimalistische blik, dan zul je zien dat als je kijkt zoals je door je camera zou kijken, en alles weglaat wat niet functioneel is voor het beeld dat je wilt creëren, daarbij veel negatieve of lege ruimte creëert. Je ziet dan als resultaat
een minimalistische foto ontstaan.

Een van de epische minimalistische landschapsfotografen is Michael Kenna. Hij werkt in het vierkant formaat en in zwart wit. Dit draagt volgens hem bij aan het effect van zijn minimalistische fotografie. Zwart wit is een interpretatie van de echte wereld die we zien in kleur en niet een reproductie van die kleurige wereld. Daardoor reduceren we de hoeveelheid informatie die we vastleggen over deze wereld. De zwart wit foto’s zijn daardoor in de regel rustiger, stiller en meer tot de verbeelding van de kijker overlatend dan kleuren foto’s waar veel al ingevuld is voor de kijker.

Andere beeldbepalende elementen van compositie die Michael Kenna gebruikte in zijn minimalistische fotografie zijn:

  1. Zwart-wit met een hele kleine variatie in de tonaliteit, alle gebruikte tinten wit-grijs-of zwart lijken heel dicht bij elkaar te liggen in het beeld. Dit maakt het beeld rustiger. De voorgrond en de achtergrond lijken zo vaak in elkaar over te vloeien.
  2. Er is vaak maar één object in beeld gebracht. Soms een tweetal, drietal of meervoud aan objecten waar door gelijkenis, ritme of ordening een zekere regelmaat in te ontdekken valt. Maar het beeld wordt nooit vol of
    onoverzichtelijk bij een minimalistische foto, eerder gestileerd.
  3. Rond dit enkelvoudige onderwerp wordt veel negatieve of lege ruimte in beeld gebracht, dat de aandacht op het onderwerp doet versterken. Vaak is het onderwerp dan nog in een contrasterende zwart of grijstint.

Je kunt deze effecten beter creëren door bijvoorbeeld een groothoek lens te gebruiken. Maar ook door handig te croppen rondom het onderwerp met een wat langere lens, zal dit je wel lukken. Fotografen: o.a. Wilco Dragt, Michael Kenna, Hiroshi Sugimoto.

Gebruikte compositie elementen om het beeld op te bouwen:
• Zwart-wit
• Enkelvoudig object in beeld of maximaal een klein aantal objecten
omgeven door
• Veel negatieve ruimte of leegte

Bespreking op 26 februari 2021. Foto’s digitaal aanleveren op 21 februari.

Pin It on Pinterest